tirsdag 25 juli 2017

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 ørestad

Miraklet på Hudsonfloden: En hyldest til hverdagens helte

miraklet hudsonflodenMiraklet på Hudsonfloden er et friskt pust til de typiske Hollywood filmatiseringer, som stiller sig kritisk overfor glorificeringen af enkeltpersoner og hylder det almindelige menneske

5stjernerMiraklet på Hudsonfloden. Instruktion: Clint Eastwood. Medvirkende: Tom Hanks, Aaron Eckhardt, Laura Linney m.fl. Varighed: 96 min. Censur: 11 år. Premiere: 8/9-2016.

Den 15. januar 2009 fik New York og resten af verden, sig noget af et syn, da US Airways 1549 landede på Hudson-floden. Kaptajn Chesley ’Sully’ Sullenberger og hans andenpilot, Jeff Skiles, reddede alle 155 liv ombord på flyet og forhindrede en stor tragedie.

I filmen 'Miraklet på Hudsomfloden' følger vi Sullys (Tom Hanks) omvæltning fra at være almindelig familiefar og erfaren pilot til at være national helt omtalt i hele verden. Filmen er instrueret af Clint Eastwood og er baseret på Sullys erindringer om den hæsblæsende dag og de efterfølgende konsekvenser.

Selv om der ikke er tvivl om at hans handling var heroisk, så hersker der alligevel tvivl om der var et skjult motiv ved handlingen, og om Sully kunne være nået tilbage til lufthavnen. Sullenbergers beslutning er enten dumdristig eller den eneste løsning.

Filmen tager afsæt i dagene efter nødlandingen, hvor undersøgelse og retssag finder sted. Eastwood lader os gå i gennem flystyrtet flere gange og fra forskellige synsvinkler, både i luften og i simulationen. Sideløbende med retssagen, ser man hvordan Sully håndterer den pludselige berømmelse, hvoriblandt genkendelse på gaden og mediedækning trænger ham op i et hjørne han ikke ønsker at være i. Filmens fokus ligger derved ikke i selve begivenheden, men nærmere Sullenbergers reaktion på efterfølgerne og de forskellige instanser der skulle til for at redde passagerne fra Hudsonfloden. Den stiller sig kritisk overfor mediernes glorificering af enkeltpersoner og fokuserer i højere grad på det almindelige menneske, hvilket er atypisk for amerikanske Hollywood film.

Tom Hanks og Aaron Eckhardt (som er andenpiloten Jeff Skiles i filmen) spiller fremragende overfor hinanden. Ligeledes gør Laura Linney, som spiller Sullys bekymrede kone, Lorraine Sullenberger. Deres afslappede og nedtonede sammenspil, løfter filmens autenticitet op. Desværre er det kun i sammenspillet, at Hanks præsterer, og hans karakter fremstår flad uden de to andre skuespillere. Det er dog tydeligt at se hvilke karaktertræk Hanks forsøger at frembringe i Sullenberger. Det er derfor ikke noget der trækker filmens samlede udtryk ned, men det viser at det nødvendigvis ikke altid er en positivt at trække på kendte skuespillere.

'Miraklet på Hudsonfloden' er filmet i IMAX-kamera, hvilket normalt ville gøre det oplagt at se det i en biografsal, der understøtter samme format. Det er desværre ikke tilfældet i denne film, da filmens billedmæssige udtryk ikke er bemærkelsesværdigt. Æstetikken og kompositionen er ikke særlig interessant eller nytænkende, så det er ikke for billedets skyld man skal gå ind og se filmen. Når det så er sagt,  komplimenterer de neutrale og kølige farver historien udmærket og giver en forestilling af temperaturen i New York om vinteren.
Alt i alt, så er det en sammenhængende film, som formår at hylde en ganske ”almindelig” mand og redningsfolkene uden at sætte dem på en piedestal. Jeg vil anbefale at man går ind og se Eastwood’s Miraklet på Hudsonfloden, hvis man er nysgerrig efter at få et glimt i, hvordan katastrofesituationer kan se ud fra forskellige perspektiver eller hvis man ønsker at se en afdæmpet og atypisk Hollywood film med plads til spænding.

Kultur:

Godt liv:

Debat: