tirsdag 21 november 2017

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 DEBAT

Svar på tiltale fra Verdens Skove

anders morten christoffersen• 'Verdens Skove er usaglige', skrev Henning Nielsen i et debatindlæg her i Ørestad Avis 20. april. Det er vi ifølge Henning Nielsen, fordi vi har udtalt os imod, at det nye boligbyggeri på Amager Fælled skal placeres lige oven i et område med særligt sjælden natur

Området er slet ikke urørt, fordi der går køer i det, mener Henning Nielsen. Og desuden har han aldrig set nogen gå i området og kigge efter sjældne planter med en lup – underforstået, at så kan det også være lidt lige meget med de planter.

Det er også faldet Henning Nielsen for brystet at vi i vores medlemsblad Skov & Folk har bragt en guide til Amager Fælled, hvor vi blandt andet omtaler konflikten om byggeriet. Han følte sig særligt stødt af, at vi illustrerede vores artikel med flotte naturbilleder fra Amager Fælled, som imidlertid ikke viser det område, der skal bebygges. Alt dette har nu fået Henning Nielsen til at tvivle på hele Verdens Skoves troværdighed. Han frygter endda at de regnskovscertifikater, han har købt via os, slet ikke har støttet regnskoven.

LÆS OGSÅ: Henning Nielsen:  Foreningen Verdens skove er usaglige

Det er beklageligt at en af vores tidligere støtter føler sig så skuffet over vores engagement i Amager Fælleds natur, at han ikke bare melder sig ud men også føler behov for at angribe vores troværdighed i et debatindlæg. Kritikken af vores saglighed kan jeg dog ikke sige at jeg er helt enig i.

For at tage det fra en ende af, så er det helt rigtigt, at der går køer i det pågældende område på Amager Fælled. Det virker dog som om Henning Nielsen har misforstået, hvad den biologiske term ”urørt” betyder. Urørt i biologisk forstand betyder ikke, at området aldrig har forandret sig, eller at mennesker (eller køer) aldrig har sat fod der. Urørt vil sige, at det ikke har været gødsket eller dyrket. Og faktisk har området, der skal bebygges, så vidt vi ved, ikke været under plov de sidste 5000 år. Blandt andet derfor har der kunnet opstå det særlige planteliv, man finder her.

Jeg kan desuden ikke lade være med at undre mig lidt over det natursyn, Henning Nielsen viser med sine udtalelser. Hos Verdens Skove mener vi, at naturen og livets mangfoldighed har værdi i sig selv. Derfor går vi selvfølgelig ind for, at sjældne arter skal bevares for deres egen skyld - uanset om vi mennesker går og kigger på dem, med eller uden lup. Det gælder naturligvis også vores danske natur.

Hvad angår artiklen i vores medlemsblad, så var det EN naturguide til hele Amager Fælled, og vi viste derfor billeder fra hele Amager Fælled. Vi bruger helt bevidst så flotte billeder som muligt i vores serie "Naturperler" - for at give folk lyst til at komme ud og opleve naturen. I den pågældende artikel omtalte vi også konflikten om byggeriet, da dette emne ville være helt absurd at ignorere.

Men intet sted påstår vi, at billederne er fra det område, der skal bebygges - tværtimod fremgår det tydeligt af billedteksterne, hvor billederne er taget.
Det kan derfor undre mig, at Henning Nielsen tolker vores naturfotografier som et så voldsomt skred i vores saglighed. Jeg kan desuden forsikre, at både artiklerne i vores medlemsblad såvel som vores arbejde i Latinamerikas regnskove bliver udsat for løbende og omhyggelig kontrol.
Alle de skovområder, som vi i vores 30-årige eksistens har bevaret med regnskovscertifikater, står stadig intakt. Jeg håber, at jeg har kunnet afklare nogle af misforståelserne her.

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Louises klumme

euronews