lørdag 16 december 2017

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 kultur

Sacred Deer: Horribel gyser skaber fængslende stilhed

film killing of a sacredIskold, psykologisk gyser om en på overfladen perfekt kernefamilie holder én fanget til skærmen, da en 16-årig dreng træder ind og forstyrrer idyllen

5stjerner Titel: The Killing of a Sacred Deer. Instruktør: Yorgos Lanthimos. Medvirkende: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy. Varighed: 109 minutter. Premiere: 9. november

• “Hvad fanden foregår der,” tænker man undervejs. Det er umuligt at slippe øjnene fra den spændstige historie og de skarpe fotografier.

Kirurgen Steven (Colin Farrell) og Anna Murphy (Nicole Kidman lever på overfladen et perfekt liv i stort hus med deres henholdsvis pubertære og præ-pubertære børn, pigen Kim og drengen Bob.
Alt, de taler om, er almindeligheder. Deres tale er kort og ofte praktisk. Hvad der skal spises, hvornår de skal i skole, hvem der kommer på besøg. Afbrudt af larmende stilhed.

Familien er ofte filmet småt i det store billede, så man mærker, hvor dybt ensomme de er i deres lykkelige overflade. Hvad familien ikke ved er, at Steven jævnligt får besøg af en 16-årig dreng på hospitalet. Steven forkæler 16-årige Martin med penge, og vi forstår, at han er psykisk syg og traumatiseret over at have mistet sin far. Steven er den eftergivende, bløde mand. Besøgene bliver oftere, direkte presserende, og man gætter på, om Steven mon har været indbladet i Martins fars død?

I stedet for at lukke forholdet ned, præsenterer Steven Martin for sin kone, søn og teenagedatter.

Det er minimalismen og realismen, der gør The Killing of a Sacred Deer kuldegysende. Titlen lover et drab, og kender man instruktøren, ved man, hvor grænseoverskridende det kan blive. Den græske mesterinstruktør Yorgos Lanthimos står bag nyklassikere som Dogtooth og The Lobster, perverse, absurde og provokerende film. I den henseende er indeværende film faktisk strømlinet, selvom det skal blive makabert nok. Alene filmens første scene, hvor et bankende hjerte er under en kirurgs hænder, skaber forventning.

Som filmen skrider frem, aner vi, at noget er ragruskende galt. Den 16-årige Martin charmerer sig ind på Kim, som har fået sin første menstruation. Han tager hende rundt i storbyens gader på motorcykel. Uden hjelm. Han overtaler Steven til at besøge ham og hans mor. Langsomt begynder familien at indrette sig efter Martins behov, men en dag vågner lillebror Bob op i sengen uden at kunne bevæge sine ben.

En langvarig hospitalindlæggelse bliver til et mareridt for familien. Ingen læger ved, hvorfor Bob er blevet lam. Martin spøger stadig mellem kulisserne, trænger sig nærmere ind på datteren Kim, da også hun bliver lam i benet og indlagt.

Filmen rejser flere spørgsmål undervejs. Hvorfor, hvordan, og hvad er Martins rolle i dette? Man sidder som fængslet og gætter med midt i uhyggen. En eftermiddag kalder den 16-årige kirurgen til en snak og beskylder Steven for at have dræbt sin far. En snak, der handler om hævn. Mere skal ikke afsløres.

Filmen går fra isnende realisme til at blive et surrealistisk, guddommelig mareridt, hvor natur- og lægevidenskabens love bliver sat over styr. En makaber horror om de valg og fravalg, der tages, når en familie er allermest presset.

Tre uafrystelige, europæiske nyklassikere

film the white ribbonDet hvide bånd
Et lille tysk landsbysamfund styres med et hårdt jerngreb i tiden lige før 1. Verdenskrig. Pastoren opdrager børnene til blind ulydighed. Ethvert fejltrin straffes brutalt. Men så begynder der at ske grufulde begivenheder.
Landsbylægen styrter på sin hest, der snubler over bånd opsat mellem to træer. Flere grusomheder som mishandling og drab indtræder, alt imens børnene piskes til ensretning.
Det Hvide bånd er blevet kaldt en forløber for den gruende nazisme, og hvordan det kunne gå så galt.

film nymphomaniacNymphomaniac
Lars von Triers seneste værk er uafrysteligt og en dyb eksistentiel kamp mellem hjernen og dyret. Vi følger en ung nymfomans liv fra hendes første gang, til hun bliver spanket hårdt til blods. Og hun vil have mere. Først halvdel bliver spillet af den model Stacy Martin, den anden halvdel af noget ældre, indtagende Charlotte Gainsbourg.
Hun fortæller sin livshistorie til den intellektuelle Stellans Skarsgaard i et hus, hvor hun har søgt ly. Det er en forfærdelig, og dog gribende historie, der provokerer og gør lige så ondt, som de både psykiske og fysiske tæsk, nymfomanen må tage. En historie der sætter sig ind i den afhængig, som nogle mennesker, på godt og ondt, om det er narko, alkohol og sex, lever under som slaver af deres lyster.

film adeles livAdèles liv
Hvor Nymphomaniac er brutal og fysisk voldsom, er 'Adeles Liv' blød og sentimental. Og dog er begge lige kyniske. Og gør lige ondt. Den 18-årige gymnasieelev Adele bliver dybt forelsket i den 27-årige Emma, hun møder på en natklub. Men det er ikke nemt at være lesbisk i den alder, hvor seksuel mobning er på tapetet. Heldigvis hæver filmen sig langt over pubertære gymnasie-intriger.
Det bliver en barsk film om et hæsblæsende, forelsket forhold mellem en ung, naiv pige og en kynisk, kunstnerisk intellektuel. Den unge slubrer spaghettien groft, den ældre drikker vin med manér. Den ene vil bare være børnehaveklasselærer, den anden vil kunsten. I sidste ende må posen rystes.

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

euronews